fredag 18 mars 2011

Franskaplugg.

Funderar på om jag borde plugga franska. Lära mig lite nya ord, se till att få fart på det där nu. Fast det är ju bara fyra månader kvar, hur mycket hinner jag egentligen lära mig? Och hur gärna vill jag egentligen lära mig? Innan jag åkte hit ville jag kunna prata franska när jag kom hem, jag har ingen sådan längtan kvar. Av flera anledningar, antagligen mest för att jag är lat och rädd och tycker att det känns jobbigt. Okej, det kanske är de enda anledningarna.
   Problemet är att jag inte tvingas prata franska här. Man kan ta sig runt på engelska, men alla mina vänner pratar jag svenska eller engelska, men familjen pratar jag svenska. Det finns ingenstans där man tvingas att prata franska, och det är ju så man lär sig bäst. Jag kan lätt klara av de resterande fyra månaderna, åka hem och sedan aldrig med behöva min franska kunskap. Antagligen kommer jag aldrig mer att behöva den lilla kunskap jag samlar på mig här, för det jag lär mig här, det är sånt som alla kan som läst franska i tre år eller mer hemma i Sverige. Så jag ser inte riktigt hur jag vinner på det. Det står visserligen i mitt CV att jag har läst franska i Bryssel, men jag har aldrig sagt att jag kan prata, så jag känner inte riktigt att det eldar på i röven där heller.
   Motivation, var är du? Engagemang, var är du?

Okej, en halv timme ska jag sitta med franska. Sen kan jag vara nöjd med idag.

Så här duktig vad jag i början. Förutom att det är facebook som är uppe på
datorn, men någonstans där är en flik med ett franskalexikon...

1 kommentar:

  1. Det är bra, jag behöver också lite eld i baken, har ju slutproven nu denna veckan men orkar inte riktigt. PLUS att det är ju så himla fint väder. Sugen på en promenad?

    SvaraRadera

Skriv!