tisdag 8 februari 2011

Lilla, fega Olivia.

Varför måste det vara skola imorgon? Varför måste Victoria vara sjuk så jag måste gå dit alldeles ensam? Varför måste jag vara en sånn som inte vill gå till skolan alldeles ensam? Jo, jag ska berätta varför för er. Jag är ensam i klassrummet om att prata svenska, utan Victoria är jag även ensam om engelskan. Jag förstår knappt franska och jag kan ännu mindre prata det. Något jag definitivt inte förstår eller kan prata är ryska som de flesta andra behärskar. Jag har inget behov av att alltid vara med någon, men att under en tre timmars tid inte kunna göra sig förstådd är svårt. Det är påfrestande. Det är otäckt. Speciellt för mig, som älskar att prata. Speciellt för mig som inte tycker om att förlora kontrollen, för det gör jag där. Jag har ingen koll på vad som händer, vad som förväntas av mig. Jag har ingen aning om hur jag ska klara av hela lektionen och förstå vad som händer.

Speciellt inte efter dagens händelse. Speciellt inte efter att det som hände idag är något jag inte kommer att slippa ifrån. Men jag kan inte, får inte, prata om det här. Jag behövde bara få det ur mig, så att ni vet att det inte bara är skolan som är besvärlig, så att ni vet att det inte bara är därför mitt huvud värker som det gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv!