lördag 19 februari 2011

Bokslukar-Olivia.

Jag känner mig alltid så tillfredställd när jag har läst klart en bok. Ofta sent på kvällen, eller natten. Ofta alldeles ruffsig i håret efter att ha legat i en säng i alldeles för många timmar. Ofta kissnödig och lite hungrig. Ofta trött och ofta, ofta alldeles lagom lycklig. Ofta lite ont i magen för att det är över, men det där onda i magen är värt det. Det finns mer än livet i boken, jag har ett eget liv, här utanför. Men inte just nu, inte just ikväll, eller inatt. Nu finns bara tandborstning och tvätta ansiktet, och sedan sömn. Nöjd sömn. Imorgon kommer problemet med vilken bok jag nu ska läsa, men Pernilla har så många att jag hittar snart en ny. En ny att förlora mig in i, leva mig bort i, få egna tankar och idéer om. Tips om vem jag är och vad jag kan göra.

Men nu, nu ska jag nog bara kissa, så att jag kan få sova. Och vakna upp till ett helt tomt hus. Det kittlar så gott i magen när jag tänker på det, att ha huset för mig själv i en vecka. Tänk när jag har mitt alldeles egna lilla hus, eller lägenhet, och jag faktiskt inte behöver längta efter att andra ska åka bort så att jag kan göra som jag vill, utan istället längta efter när jag får åka bort. Fint kommer det att bli, fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv!