fredag 22 oktober 2010

Jag har det så löjligt bra.

Ja, löjligt är rätt ord. Det är extremt fånigt egentligen. Så jag borde vara lycklig då, för här finns ingenting att klaga på. Och jag är lycklig. Lycklig så det sprudlar över, lycklig så att jag kan skratta i flera minuter åt ingenting. Lycklig så att jag kan sova superlite en natt och fortfarande vara vettig. Lycklig så att jag kan ha disco med Estelle på hennes rum trots att jag dansar superfult. Lycklig så att jag kan ta en dag på stan med Pernillas föräldrar för att de vill visa mig staden.
Ja, jag är lycklig.
Och det känns så himla skönt att kunna säga det.
Det känns också väldigt läskigt, för jag väntar bara på slaget i magen.
På att olyckan ska komma tillbaka.
Därför har jag bestämt mig för att strunta i det, den dagen den sorgen.
Jag struntar i mycket numera, som att passa tider som inte är jobbtider.
Oerhört bra på att komma sent är jag,
oerhört bra på att slösa pengar är jag,
oerhört bra på att inte planera min tid in i minsta detalj.
Det är väl tur att jag är bra på något,
fast det där är ju lite missvisande. För jag är tydligen bra på en massa annat också.
Om man ska tro på vad folk säger till mig, och även om jag hade svårt att lita på människor som gav mig komplimanger förut så måste jag försöka ta åt mig och tro på dem. För folk tar tydligen illa upp om man tror att de ljuger. (Det är ju inte er det är fel på, det är ju jag som inte duger. Ni är ju snälla nog att säga snälla saker fastän jag inte förtjänar dem!) Nej, om folk inte ljuger om det de säger till mig så är jag bra på att ta hand om barnen, jag är bra på att vara lugn med dem, bra på att leka med dem, jag har tålamod med dig. Jag är bra på att laga mat, speciellt det där att lyckas med något fastän jag inte testat att göra just det innan. Jag är bra på att hitta och att komma ihåg adresser, namn och siffror.

Så, med andra ord är jag bra på mer än att prata högt, låta bli att bädda sängen och stöka ner men ändå städa efter andra.
Det, det gör mig också lycklig.

Fast det som gör mig mest lycklig, det är att jag har hittat folk här som tycker om mig.
Utan att jag behöver anstränga mig,
tänk, jag kan hitta vänner också.

Fy farao vad jag är bra!

onsdag 20 oktober 2010

Dagens visdomsord.

När man börjar fundera på att faktiskt förverkliga en dröm känns den inte längre lika omöjlig.
Smart tänkt där.
Ja, jag vet. Men det slog mig precis.
Att jag faktiskt kan göra det jag vill, om jag bara vet att jag vill det.
Och jag börjar nog att veta,
kanske.

Vem är jag och var är Olivia?

Det är oktober månad. Närmare bestämt den 20:onde, och även om det närmar sig slutet av oktober så är det närmare mitten än själva slutet. Och det är hela 30 dagar av november innan det faktiskt blir december.
För att räkna på är det ungefär 40 dagar kvar tills det är okej att börja lyssna på julmusik, börja julpynta och börja få julkänslan.
Ändå sitter jag här och gör en julspellista på spotify.
Och ändå planerar jag julpyssel.
Och i ärlighetens namn så ska det erkännas att presentpappret som åker upp på mina barderobdörrar i mitt rum är lite väl polkarandigt för att inte räknas som jul.

Jag, som alltid varit en stark motståndare med att inviga julen för tidigt.
Men vad är egentligen för tidigt? Julen är ju bara en månad av tolv, och dagen efter annandagjul vill man ju ta ner pyntet. Så borde vi inte börja extra tidigt så att vi slipper slösa så mycket tid och pengar på en helg som bara varar några dagar? Varför kan vi inte få utnyttja det redan nu, och bygga upp förväntningarna så att just denna julen blir den bästa. Tills nästa kommer! Jag ska bli en julpysslare på elitnivå. Och jag ska öppna min presentinslagaraffär som bara har öppet vid jul! Åh, jag älskar jul.

Vem är jag? Hur blev jag denna julgalnatjejen?

Och mamma, tro inte att du slipper en julgran bara för att jag inte är hemma när den ska köpas. Köp den så klär jag den när jag kommer hem den 22:e. Jag SKA ha en julgran.

måndag 18 oktober 2010

Julpyssel.

Okej, jag vet att det är alldeles för tidigt för julpyssel. Men jag vill julpyssla nu! Jag vill sitta vid det stora bordet och julpyssla med barnen i mängder, så att huset blir juligare än någonsin. Och sanningen är ju faktiskt att det är lika bra att börja planera redan nu. Tänk allt som måste sparas på(toalettrullar, äggkartonger) och tänk på allt som måste inhandlas. Jag måste till på köpet räkna ut var och vad det heter!
Jag har redan lite idéer på vad som ska göras, men jag vill väldigt gärna ha mer tips på vad man kan göra. Gärna med så enkla medel som möjligt!

Och ja, vi ska halloween pyssla också. Inte för att jag firar halloween, men för att det är mysigt att pyssla!

söndag 17 oktober 2010

En lååång helg.

Det har hänt så mycket den här helgen. Alldeles för mycket för att jag ska orka skriva om allt fastän jag gärna vill. Ännu mer vill jag ha kort på mycket mer, men det hanns inte med.
Jag och barnen hade picknick i torsdags, och trots att min dag var dålig och att barnen bara bråkade med mig så fångades inte det på bild, därför glömmer vi det! Picknicken fick bli i lekrummet, och efter att jag fått dem att sola i "solen" i två minuter så började vi bygga med sånna där roliga bokstäver i sånt där mjukt material. Fredrik vill inte bygga, så han fick förstöra sen!

I fredags var jag och Lisa på Colryuts, och det går inte riktigt att förklara. Det är som netonnet, fast med mat. Och minus internet sidan. Så med andra ord är det som ett välorganiserat(!) lager med oändligt med mat, och även leksaker, hudvårdsprodukter, smink och allt du kan tänka dig. Jag köpte ett 1000 bitars pussel med disneymotiv och en pusselmatta för under 25€, jag är mycket nöjd! Senare på kvällen tog jag mig hem till Lisa för en övernattning, men sovandes uteblev nästan, istället satt vi uppe riktigt länge och pratade au pair skräckhistorier med kvinnan hon jobbar för.

På lördagen mötte jag och Lisa upp Stina, Felizia, Agnes och Hammar på ett café inne i stan, och därifrån impuls åkte vi till IKEA. På IKEA har de börjat med julskyltningen och jag vill ha jul! JUL JUL JUL! Nu. Men jag fick köpa pärlor istället, och presentpapper att ha till mina garderober. Som jag skulle fixa när jag kom hem, vilket jag givetvis inte gjorde eftersom jag hamnade på Pernillas middag med hennes extremt rika och intellektuella vänner. Jag gjorde nog ett väldigt fint intryck.

Idag har jag också hållt igång, först försov jag mig så att jag och Lisa kom iväg alldeles försent till en marknad där jag köpte en ickefungerande men ack så snygg klocka för 1€ och nagellack fick jag köpt också. Sen åkte vi direkt till Luciaövningen och efter det var det hem som gällde. Pernillas föräldrar kom ju ikväll och dem ville jag träffa. Och inte bara för att de hade med sig två burkar salta pingviner till mig.

Men nu, nu borde jag sova för längesen. Och nu orkar ingen läsa vad jag skrivit längre, så nu slutar jag med en bild. God natt!

(Sånna där roliga bokstäver i sånt där mjukt material.)

lördag 16 oktober 2010

IKEA idag.

För tredje gången sen jag flyttade till Bryssel, och det kommer att bli minst en tripp till inom en snaaar framtid.

Och ja, jag upplever ickesvenska Bryssel OCKSÅ!
I alla fall lite, för imorgon ska vi på marknad.
Allt är relativt.

torsdag 14 oktober 2010

Idag har varit en hemsk dag.

Och magen bara gör ont, ont, ont.
Och jag bara gör fel, fel, fel.
Fastän jag vill göra rätt!
Städa måste jag göra också,
jag vill ju bara ligga här och tycka synd,
om mig själv, själv, själv.