fredag 6 maj 2011

Baka baka liten kaka.

Idag är en sånn där typisk dag då jag skulle vilja baka något, vad som helst nästan. Antagligen bara för att det inte går, inte med magsjuka i huset och inte när det inte kommer att ätas upp. Man kan inte frysa in kakor man bakade när någon är magsjuk. Så nu sitter jag och drömmer mig bort till kakornas land där jag bakar alla goda kakor och äter upp både smet och kakor utan att må illa... Mmmm!

Misslyckat semlebak i mars

Pannkakskalas med Lisa och Victoria i februari

Macaronsbak med Lisa i februari

En långsam fredag.


Tog en långsam frukost i min ensamhet medan Fredrik tog en sovmorgon. När man är hemma med sjuka barn en hel dag gäller det att göra allt långsamt, annars kommer man ha slut på saker att göra efter en timme. Lilla Fredrik ska bara sova och titta på tv hela dagen, så för min del gäller det att dra ut på alla de där sakerna som att äta, diska eller kolla på alla de där tv-serie avsnitten jag har på min dator. 
   Fast jag är ganska nöjd, idag är första dagen på de här tre hel dagarna då jag inte behöver underhålla en 8-åring som ständigt vill ha nya saker att göra - med mig.

Nu ska jag fortsätta med att titta på Cougar Town på låg volym medan ena ögat bevakar Fredrik i soffan, tills vi måste lägga honom i hans säng så att städerskan kommer åt här nere.

torsdag 5 maj 2011

Mail från världens bästa mamma:

På lördag ska ev mormor och jag och några mormor kompisar åka till Elmersgården på kosläpp. Sms:a med Kiffan igår,då var det 800 föranmälda men dom har bullar till1600 sa han!! Hjälp sa jag.


Jag håller med dig, mamma. Tur att det är syrran som är gift med honom, och inte jag, kan jag känna emellanåt.

Tjugo minuter ifrån att ha jobbat 12 timmar.

Ikväll ska jag:
Duscha - avlarat
Bädda min säng
Titta på de How I Met Your Mother avsnitten jag missat
Städa mitt rum

Vad vill jag göra:
Däcka

Vad finns det mer att säga? Jag hoppas att imorgon blir en kortare dag för mitt sinne.

onsdag 4 maj 2011

Det finns inte riktigt någon energi kvar här.

Jag har svårt att förstå att jag kan bli så trött av 12 timmar jobb som jag jobbar hemifrån, kanske är det all sjukdom jag ser som jag mig matt. Hur som helst finns det inget kvar att göra mer än att sova och hoppas på att imorgon blir en bättre dag för Fredrik.

Stackars barn.

Idag blev jag hemringd från min franska, för lilla F har blivit sjuk. På riktigt. Det är svårt att tycka synd om någon som springer runt och leker, och det är svårt att tycka synd om någon som ligger i soffan och tittar på film. Men det är INTE svårt att tycka synd om någon som spyr vit galla i sitt handfat som aldrig vill ta slut. Så är det inte svårt alls att tycka synd om sjuka barn.
   En sak som däremot är svårt, det är att säga nej när barnet ifråga kommer fram och ber om att få äta eller dricka något, och jag måste tala om för honom att det inte går.

tisdag 3 maj 2011

Livet utomlands.

Idag pratade jag och Linnea om problematiken när folk kommer till Bryssel och hälsar på och man måste visa dem staden. Allt det där viktiga man måste ha sett för att ha sett Bryssel. Jag är inte säker på att jag har sett allt det där, eller ens vet vad allt är. Det är inte därför jag är här, och på mina lediga stunder utforskar jag inte kyrkor som finns med i guideböcker direkt. Jag kanske tar en promenad och hamnar i ett kvarter jag aldrig sett innan, eller så går jag på bio och fascineras av att det inte är bestämda platser utan först till kvarn som gäller. Jag vet vilken mataffär som är billigast och jag vet var alla H&M på Rue Neuve ligger. Jag kan enkelt ta er till min skola, eller barnens skola för den delen också, och visst så kan jag ta med er till Grand Place för det vet jag att man ska ha sett. Men framför allt så bor jag här, lever mitt vardagsliv. Springer hem till kompisar om kvällen och ligger och skrattar i en säng. Köper hämtmat och äter, bara för att jag inte orkar laga mer mat. Eller så sitter jag hemma en hel dag och målar, för jag har så mycket tid.
  Jag tror att nästan alla som flyttar utomlands anpassar sin nya stad och sitt nya land efter ens egna liv och ens egna personlighet. Jag tror att jag är ovanligt lat och inte riktigt orkar gå ut och kolla på allt som finns.

Men framförallt så tror jag att Bryssel inte är en så spännande stad. Sådeså.

Antwerpen

Manneken Pis

Svensk hundsalong - VIKTIGT

Viktig kyrka, men jag kommer inte ihåg namnet

Viktigt hus, men inte heller här kommer jag ihåg namnet

Atomium

Palace de Justice